واحد مهارت بالینی 

 

 
 
 
 
 

 تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد از مهمترین عناوین مورد توجه در برنامه توسعه پایدار می باشد. در این میان، تربیت نیروهای متخصص در زمینه خدمات پرستاری، آزمایشگاهی،اتاق عمل از رسالت های مهم دانشگاه های علوم پزشکی بوده و یکی از ارکان مهم تربیت نیروی کارآمد است. پرستاران و پیراپزشکان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامتی، بیماری و چگونگی اداره بیمار را داشته باشند، بلکه لازم است توانایی کافی در زمینه مهارت های عملی و نگرشی نیز دارا باشند. برنامه ریزی در جهت کسب توانائی و مهارت کافی در زمینه های فوق از دیرباز مورد توجه بوده است. از آنجائیکه تا کنون قسمت عمـده آمـوزش مهارت های عملی و نگرشی بر روی بیمـار انجام می گرفته، پیامدهای نامناسبی را برای بیمار، دانشجو و استاد به همراه داشته است که بعضاً منجر به خسارات جبران ناپذیری نیز گردیده است و توجه به بازنگری در نحوه آموزش در این زمینه ها را الزامی می نماید.

 

 رسالت:

 واحد مهارت های بالینی متعهد است محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارت های بالینی و ارتباطی ایجاد کند. هدف ما ایجاد مرکزی است تا با همکاری و آموزش بین بخشی، موجبات ارتقاء آموزش مهارت های عملی و نگرشی در دانشجویان را فراهم آورد و از این طریق، موجبات ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و خدمت رسانی به آنها مهیا گردد و همچنین با انجام پژوهش به دنبال طراحی و ارزیابی استراتژی های جدید آموزش و ارزشیابی هستیم تا با کمک آن ها، فراگیری مستقل را ترویج دهیم و موجبات دستیابی به راه های جدیدی در آموزش را فراهم آوریم.

 هدف:

هدف عمده مراکز آموزش مهارت ها، شبیه سازی یک محیط بالینی است به طوری که بتوان آموزش مهارت های بالینی را کنترل و تمرین کرد. بدیهی است این واحد فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جای آن را نمی گیرد.

 برنامه ریزی و آموزش مهارت ها در  واحد مهارت های بالینی مبنی بر چند اصل دانشجـو محوری، آموزش فـعال، بحث گروهی و کارگاهی می باشد. در این خصوص پس از پیشنهاد و تعیین عناوین آموزشی و تهیه طرح درس مربوطه کادر آموزشی تعیین و هماهنگی های لازم جهت برگزاری دوره های آموزشی به صورت کارگاهی به عمل خواهد آمد. کلیه فعالیت های واحد مهارت های بالینی تا کنون بر همین مبنا بوده است .

 فعالیت ها:

  • آموزش مهارت استنتاج، استدلال و حل مسأله و یادگیری مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی
  • آگاهی از مقررات و اصول پایه اخلاقی حاکم بر روابط (Ethics) .
  • تهیه و تدوین شناسنامه استفاده از مانکنها و تجهیزات آموزشی و پروسیجر ها
  • طراحی و اجرای طرحهای پژوهشی مختلف مربوط به آموزش مهارتهای بالینی
  • تدوین متون علمی از کتب مختلف در زمینه آموزش مهارت های بالینی و Procedure ها
  • طراحی و برگزاری ارزشیابی مهارت های عملی به روش آزمون  OSCE
  • یادگیری مدیریت و برنامه ریزی و کسب مهارت انجام فعالیت در گروه
  • آموزش مهارت های ارتباطی، اخذ و نگارش شرح حال و معاینات بالینی
  • برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های عملی نظیر تزریقات، احیاء قلبی ریوی و پروسیجرهای روتین
  • تلاش در جهت توسعه واحد مهارت بالینی به منظور  ارتقای سطح علمی دانشجویان